The Place to Be – Works

The Place to Be
installation, 2021.
220 photographs printed on Tarpaulin.

View from Vexer Büro Berlin.

The photographs on this installation are all representing building hosting nightclubs in Berlin, taken from 2013 to 2020 for the book The Place to Be. The space between the images are more on less on scale of the city, forming a giant map without words or spactial indication, letting the viewer finding its own landmarks.

Les photographies de cette installation représentent toutes des bâtiments abritant des boîtes de nuit à Berlin, prises entre 2013 et 2020 pour le livre The Place to Be. L’espace entre les images est plus ou moins à l’échelle de la ville, formant une carte géante sans mots ni indication spactiale, laissant le spectateur trouver ses propres repères.

Der Tempel


Der Tempel, printed and cut acrylglass, size approx. 50 x 45 x 4 cm, 2022

« Der Tempel » (The Temple) is the nickname given to the Berghain club, located in an industrial area of Berlin’s Friedrichshain district. This club took over from the Ostgut, opened from 1998 to 2003 in a former freight station.
The new location opened in 2004. The building is a former district heating plant, built between 1953 and 1954 in the imperial Stalinist style. It is part of the complex built on the Karl-Marx Allee and is listed as a cultural heritage site.
The club occupies one half of the building and extends over 4 floors and includes on the top floor, the Panorama Bar (Panne Bar).
The Berghain is known for its quality sound system, its minimal techno and its cosmopolitan and international population. These elements, as well as the strict and unpredictable entrance policy and the ban on photography, have
elevated it to a mythical status, and it is nicknamed ‘Der Tempel’ (the temple).
The work shows the building in the dewy light of an early morning after a holiday. In the foreground, the piles and raw earth of a construction site contrast with the pink and straight lines of the industrial building.
Above the facade, a pediment, like that of a Greek temple, stands out slightly from the sky.

« Der Tempel » (Le temple) est le surnom donné au club Berghain, situé dans une zone industrielle du quartier berlinois de Friedrichshain. Ce club a pris la suite du Ostgut, ouvert de 1998 à 2003 dans une ancienne gare de marchandise.
Le nouveau site, ouvre en 2004. Le bâtiment est une ancienne centrale de chauffage urbain, construite entre 1953 et 1954 de style impérial stalinien. Il fait partit de l’ensemble construit sur la Karl-Marx Allee et est inscrit à la protection du patrimoine culturel.
Le club occupe une moitié du bâtiment et s’étend sur 4 étages, incluant le le Panorama Bar (Panne Bar) au dernier étage.
Le Berghain est réputé pour la qualité de son système sonore, sa techno minimale et sa population cosmopolite et internationale. Ces éléments, ainsi que la politique de sélection très stricte et imprévisible de l’entrée, l’interdiction d’y photographier l’ont élevé au rang de mythe, et est surnommé ‘Le temple (Der Tempel).
L’oeuvre représente le bâtiment dans la lumière rosée d’un petit matin de lendemain de fête. Au premier plan, les tas et de la terre brute d’un chantier, contrastent avec le rose et les lignes droites du bâtiment industriel.
Au dessus de la façade, un fronton, tel celui d’un temple grec, se détache légèrement du ciel.

Konstellationen


Konstellation V1
-Editions of 10 copies, 4 color folded silkscreen A2 on paper Pergraphica Rought 150 gr. 2022

Konstellation V2
-Editions of 9 copies, 3 color folded silkscreen A2 on paper Pergraphica Rought 150 gr. 2022

Konstellation V3
-Editions of 10 copies, 3 color folded silkscreen A2 on paper Pergraphica Rought 150 gr. 2022

The Konstellations silkscreens are visualizations in the urban space of the Berlin clubs listed in the book « The Place to Be ». The background is printed in a graphite gray, each cross or dot represents a club. The canals and rivers of the city are in a more bluish gray allowing to have some spatial references, for the regulars of the city. No place name is indicated, nor scale. A luminescent ink makes the clubs glow in the dark, when the night falls.

Les sérigraphies Konstellations sont des visualisations dans l’espace urbain des clubs berlinois de la liste du livre « The Place to Be ». Le fond est imprimé dans un gris graphite, chaque croix ou point représente un club. Les canaux et rivières de la ville sont dans un gris plus bleuté permettant d’avoir quelques repères spatiaux, pour les habitués de la ville. Aucun nom de lieu n’est indiqué, ni d’échelle. Une encre luminescente fait briller les clubs dans le noir, lorsque la nuit tombe.

Tor

Tor, printed and cut acrylglass, size approx. 11 x 15 cm, 2022

From a distance, the small, shiny pink object seems to float and its perspective is hard to grasp. As we get closer, we recognize the exterior of the Berghain club, cut in the shape of a Greek temple facade, with a pediment and columns.

De loin, le petit objet rose et brillant semble flotter et sa perspective est difficile à appréhender. En nous rapprochant, nous reconnaissons l’extérieur du club Berghain, découpée de la forme d’une façade de temple grec, avec un fronton et des colonnes.

Spur

Spur folded framed photograph, 10 x 15 cm, 2022

In most of these party venues, photographs are prohibited, allowing one to enjoy the moment. What is left of the physical and sensory experience of dancing in a night venue? Often, apart from the fatigue, only the marking serving as proof of payment of the entrance or invitation. Changing every night, it reminds, among other things, strangely, the marking of animals.

Dans la plupart de ces lieux de fêtes, les photographies sont interdites, permettant de profiter de l’instant présent. Que reste-t-il de l’expérience physique et sensorielle de la danse dans un lieu de nuit ? Souvent, en dehors de la fatigue, seulement le marquage servant de justificatif de paiement de l’entrée ou d’invitation. Changeant chaque soir, il rappelle entre autre, étrangement, le marquage des animaux.

Edition from book



Kitkatclub – Watergate – Wilde Renate -://about_blank – Berghain

5 photographs, Giclée print on Photo Rag, mirror film, wood, 8 x 26 x 5 cm each.
View from Vexer Büro Berlin, 2022